Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

  • Boeken en reserveren

    • Kan ik betalen met kredietkaart?

      Bij JOSK Reizen is het niet mogelijk om met visa of mastercard te betalen.
      Noch online, noch per terminal op ons kantoor.
      Wij hebben geen overeenkomst met deze firma’s.

      Sommige banken keuren de annuleringsverzekering wel goed indien u de overschrijving naar ons doet vanop de zichtrekening die gekoppeld is aan uw kredietkaart.
      O.A. KBC, Belfius… zouden dit wel doen.
      O.A. Fortis, ING, AXA, Argenta, Crelan… zouden dit niet doen.
      Voor sluitende info kan u best bij uw eigen bank informeren.

    • Wanneer moet mijn reis volledig betaald zijn?

      Uw reis moet uiterlijk 14 dagen voor afreis volledig betaald zijn. Ongeveer 28 dagen voor afreis krijgt u een e-mail met de vraag om het resterende saldo te betalen.

    • Wanneer moet het voorschot betaald zijn?

      Het voorschot moet binnen de 5 werkdagen na boeking betaald worden. Het voorschot bedraagt € 150 p.p. (vermeerderd met eventueel aan te kopen verzekeringen)

    • Wanneer en hoe krijg ik mijn reisdocumenten?

      De reisdocumenten worden ongeveer 28 dagen voor afreis via e-mail verstuurd samen met de vraag tot betaling van het resterend saldo. 

    • Welke gegevens heb ik nodig voor het boeken van een reis?

      Volgende gegevens zijn noodzakelijk voor het boeken van uw reis:

      • Reiscode (bv. KE201)
      • Periode – skigebied – hotel
      • Persoonlijke gegevens van de verschillende reizigers (namen, geboortedata, adres, telefoonnummer, gsm-nummer en e-mail)
      • Autocar of eigen vervoer
      • Indien autocar: voorkeur opstapplaats (verplicht 2 keuzes opgeven) 
      • Gewenste kamersamenstelling (evt. voorkeur kamertype)
      • Huur ski- of snowboardmateriaal
      • Ski- of snowboardles met het gewenste niveau (link met niveaus)
      • Eventuele uitbreiding van de skipas
      • Het nemen van een  annuleringsverzekering of annuleringsverzekering + reisbijstand
    • Hoe kan ik een reis boeken?

      U kan uw reis boeken vanaf 1 augustus 2023. Dit kan op volgende manieren:

      • Online | via de website
      • Via e-mail
      • Telefonisch op het nummer 09 349 37 36 tijdens de kantooruren (ma-vr: 10u-12u & 13u-17u)

      U krijgt binnen de 24u uw boekingsbevestiging (=bestelbon).

  • Reisinformatie

    • Zijn er kinderkortingen?

      Op de meeste reizen krijgen kinderen een korting. Deze korting is afhankelijk van het geboortejaar van het kind.
      De kinderkortingen zijn enkel geldig wanneer zij bij twee volbetalenden op de kamer slapen.

      In verschillende hotels reizen kinderen aan actieprijs.

    • Wat gebeurt er wanneer ik zelf skischoenen/snowboardboots heb en materiaal wens te huren?

      De standaardset materiaal bevat 3-sterren materiaal. Indien u eigen skischoenen/snowboardboots hebt, ontvangt u ter plaatse 4-sterrenmateriaal (kwalitatief betere ski’s/snowboard) ter compensatie.

    • Wat gebeurt er indien er onvoldoende inschrijvingen zijn voor skilessen op mijn niveau?

      Bij onvoldoende inschrijvingen (minder dan 6) voor een bepaald niveau kunnen de skilessen bij JOSK reizen niet doorgaan.
      In dit geval wordt u tijdig op de hoogte gebracht.
      Wij kijken dan graag samen met u welke mogelijkheden er zijn bij de plaatselijke skischool. 
      In de meerkost voor deze lessen komt JOSK reizen niet tussen.

    • Welke ski- en snowboardniveaus zijn er?

      De bestaande niveaus zijn:

      Kinderen (4 tot 12 jaar)
      K0: eerste maal op de skilatten (beginner)
      K1: vlot & zelfstandig blauwe piste skiën (1 tot 2 weken ski-ervaring) (“ploegen”)
      K2: vlot & zelfstandig rode piste skiën (“ploeg naar parallel”)
      K3: vlot & zelfstandig zwarte piste skiën (gevorderd) (“parallel”)

      Volwassenen:
      N0: eerste maal op de skilatten (beginner)
      N1: vlot & zelfstandig blauwe piste skiën (1 tot 2 weken ski-ervaring)
      N2: vlot & zelfstandig rode piste skiën
      N3: vlot & zelfstandig zwarte piste skiën (gevorderd)

      Snowboard:

      L0: eerst maal op board (beginner)
      L1: 1 tot 2 weken snowboardervaring
      L2: meerdere weken snowboardervaring

      Of de lessen op uw niveau doorgaan hangt af van de reis. Bekijk bij uw reis welke ski- en snowboardlessen er zeker doorgaan.

    • Wat houdt de kinderanimatie in het hotel in?

      JOSK heeft specifieke hotels geselecteerd waar er Nederlandstalig kinderanimatie doorgaat na het skiën.
      Voor het avondmaal wordt er 2u kinderanimatie gegeven, dit zijn uiteenlopende activiteiten zoals: knutselen, groot spel, een buitenactiviteit.
      Na het avondmaal wordt er nog 1 uurtje kinderfilm afgespeeld in een aparte ruimte.

    • Zijn er hoofdkussens en dekens aanwezig op de bus?

      zowel voor de weekreizen(comfort class zitbus) als de shortski’s per Dreaming Class dient u een eigen dekentje/slaapzak en hoofdkussen te voorzien.

    • Hoeveel bagage is toegestaan op de bus?

      U mag per persoon 20 kg ruimbagage meenemen (1 reistas). Daarnaast is het toegestaan dat u 1 paar ski’s / 1 snowboard en 1 paar boots per persoon meenemen. Voor op de bus mag u een klein rugzakje bijhebben met handbagage.

    • Kan ik mijn busplaats kiezen?

      Busplaatsen kunnen niet gekozen worden. Enkel de 1e en 2e rij vooraan kunnen gereserveerd worden (€ 40 per persoon). U kan wel een voorkeursplaats doorgeven.

    • Welke zijn de mogelijke opstapplaatsen van de bus?

      Bij boeking dient u 2 voorkeuropstapplaatsen door te geven. Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw 1e keuze.

      • Loppem (*): Carpoolparking Lac | E40 – afrit 7bis
      • Kortrijk (*): Baertlaan (parking Lange Munt)
      • Destelbergen: Carpoolparking | R4 – afrit N445 Destelbergen
                                     | Dendermondesteenweg 691, 9070 Destelbergen
      • Lokeren: Carpoolparking | E17 – afrit 12
      • Wommelgem: Park & Ride Wommelgem-Antwerpen
                                     | (Fruitkraam Cools) Autolei 311, 2160 Wommelgem
      • Groot-Bijgaarden (*): Texaco tankstation E40 (richting Brussel)
      • Bertem (*): Carpoolparking | E40 – afrit 22
      • Lummen: Carpoolparking | E314-A2 – afrit 26

      (*) Loppem en Kortrijk, Groot-Bijgaarden en Bertem kan u niet samen kiezen als 1e en 2e opstapplaats

    • Wat dekt de reisbijstand van PROTECTIONS?

      De ongevallenverzekering verloopt via PROTECTIONS, de info betreffende de verzekeringen via PROTECTIONS kan u hier bekijken.

  • Wijzigen en annuleren

    • Hoe kan ik mijn reis annuleren?
      1. Elke annulering moet onmiddellijk en schriftelijk aan JOSK reizen worden overgemaakt. Annuleringen die niet schriftelijk zijn meegedeeld door de reiziger worden niet aanvaard.
        De annuleringsdatum is de ontvangstdatum van uw schriftelijke annulering.
        Indien de reiziger zijn reis moet annuleren, zelfs door overmacht of toeval of onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, wordt de opzegvergoeding(*) forfaitair als volgt bepaald:
      • Annulering tot en met 28 dagen voor vertrek(**) : 150 EUR pp
      • Annulering tot en met 8 dagen voor vertrek(**): 50% van de totale reissom
      • Annulering vanaf 7 dagen voor vertrek(**) : 100% van de totale reissom

      Vertrek reizigers autocar = Vertrekdatum vanuit België / Vertrek reizigers eigen wagen = Datum check in accommodatie
      (*) De opzegvergoeding kan u claimen via een annuleringsverzekering.
      (**)De uitgegeven vervoertickets (zoals trein- en vliegtuigtickets) van de reiziger, zijn niet overdraagbaar, noch terugbetaalbaar, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

      1. Annulering van 1 persoon op een 2-persoonskamer : Indien door annulering van 1 persoon een 2-persoonskamer herleid wordt tot een singlekamer, dient hiervoor door de annulerende reiziger ook het singlesupplement te worden betaald.
      2. No show : In geval van een ‘no show’ gaan alle reeds betaalde bedragen verloren. Indien het saldo bij aanvang van de reis nog niet voldaan is, dient dit onmiddellijk betaald te worden. Een ‘no show’ betekent het niet komen opdagen zonder schriftelijke verwittiging bij aanvang van de reis.
        • BUS: Tijdstip vertrek opstapplaats // idem: Vliegtuig
        • AUTO: aankomst dag 18u00 (na 18u00 hotel zelf verwittigen)
      3. Extra’s: annuleren van skilessen en busplaatsen zijn niet mogelijk vanaf 28 dagen voor vertrek.

      JOSK reizen adviseert de reiziger om bij het boeken een annuleringsverzekering PROTECTIONS af te sluiten. U kunt deze PROTECTIONS verzekering bij JOSK reizen afsluiten, waardoor een snelle afhandeling gegarandeerd wordt. 
      Belangrijk: iedere annulatie moet schriftelijk meegedeeld worden aan JOSK reizen.

    • Kan ik een reeds geboekte reis wijzigen?

      Indien u na de bevestiging van de bestelbon (betaling van het voorschot) nog wijzigingen wenst aan te brengen aan uw boeking, worden er €15 wijzigingskosten aangerekend. Wijziging van het skilesniveau is kosteloos.

      De schrapping of toevoeging van de annuleringsverzekering is niet meer mogelijk na ontvangst van het voorschot.

    • Wat dekt de annuleringsverzekering?

      Meer informatie over de aan te kopen verzekering via JOSK kan u terugvinden via het menu ‘Reisverzekeringen

       

    • Kan er iemand anders in mijn plaats meegaan op reis?

      Een dossier kan steeds integraal worden overgenomen door een andere persoon, mits wijzigingskost van €15. Dit dient steeds voor aanvang van de reis doorgegeven te worden.

      Aangekochte verzekeringen kunnen niet overgenomen worden. Indien u bij overname van dossier/plaats een verzekering wenst aan te gaan kan dit extra aangekocht worden.